Saveti

Kako komunicirati u vreme pandemije

Dajana Dulić  \  Mar Fri, 20

Iako upravljanje kriznim situacijama i komunikacijom u tim uslovima nije nimalo lak posao, postoje određene smernice kojih bi lideri i HR trebalo da se pridržavaju prilikom formiranja i komuniciranja poruka. Objavljeno je više članaka na navedenu temu. Naša Dajana Dulić, junior culture consultant, sumirala je preporuke iz nekoliko aktuelnih tekstova, kako bi vam olakšala snalaženje u datoj situaciji.

Krenimo redom.

Šta podrazumeva krizna komunikacija?

U vreme kada se krizni događaji razvijaju, pa čak i onda kada krenu da se smiruju, redovno ažuriranje i praćenje svih komunikacionih kanala je od ključne važnosti.

Bitno je zapamtiti da je komunikacija više od samih reči. Način na koji te reči prenosite drugima takođe se računa. A posebno je važno, pogotovo u kriznim situacijama, da vaše izjave budu propraćene odgovarajućim akcijama. Sve to oblikuje sliku koju ljudi stiču o vašem biznisu.

Drugim rečima, ako govorite da su vam zaposleni bitni, ali da se radni proces čak i u ovoj situaciji mora sačuvati uz mere opreza, onda je najbolje da to lično govori neko od lidera/ HR pred uposlenim ljudima, sve sa maskom i rukavicama. Ljudi žele da ste uz njih, kao i da uvažavate sve mere zaštite na koje ih pozivate.

Eksterna ili interna komunikacija - šta je prioritet?

Iako mnogi poslodavci suočeni sa kriznom situacijom mahom usmeravaju svoju energiju ka spolja, sve više menadžera i HR profesionalaca počinje da shvata da je brza, česta i sadržajna komunikacija sa internim stejkholderima jednako važna, ako ne i važnija. Sprovođenje efektivnih internih komunikacija može obezbediti osećaj sigurnosti kod zaposlenih i objektivno veću sigurnost, smanjiti potencijalnu štetu koju vaš brend trpi, povratiti produktivnost i ojačati poverenje u kompaniji. Naročito je bitno da ovih dana u komunikaciji koristite, kao dodatni motivator i nešto što ujedinjuje, vašu misiju i vrednosti.

Kako najbolje interno deliti informacije?

U ovom momentu krize nemojte sedeti i čekati da vaši ljudi dolaze kod vas po informacije. HR, bez odlaganja, treba da širi obaveštenja i instrukcije. Realno je za očekivati da će i vaši zaposleni imati direktan pristup mnogim izvorima informacija, ali nemojte pretpostaviti da su zbog toga potpuno i pravilno informisani. Zato se savetuje kreiranje dokumenta koji će predstavljati siže svih relevantnih informacija. Cilj ovog dokumenta je da svim zaposlenima budu dostupne iste, validne informacije.

Olakšajte ljudima pristup onome što im je bitno. “Pinujte” postove na vrhu vaših stranica na društvenim mrežama kako ljudi ne bi morali da traže informacije po vašem feed-u. Neka se obaveštenja, koja sadrže važne detalje i akcione planove, automatski pojavljuju kada neko pristupi vašem vebsajtu.

Koja je uloga lidera u kriznim komunikacijama?

Jedan od prioriteta lidera trebalo bi da bude informisanje zaposlenih tokom krizne situacije. Njihova je odgovornost da budu u toku sa aktuelnim dešavanjima, naročito ukoliko se ona razvijaju velikom brzinom kao što je trenutno slučaj. Pri tome važno je da se pazite hajke koja se podiže od strane novina i tabloida. Oni se više fokusiraju na ono što je ‘najnovije’ nego na ‘širu sliku’ i zbog toga, ponekad, ne uspevaju da razgraniče činjenice od špekulacija. Razmišljajte kritički o izvoru informacija pre nego što na osnovu njih donesete odluku i konstantno ispitujte svoje razumevanje aktuelnih događaja.

Važnost transparentnosti

Ne ustručavajte se da otvoreno delite planove kompanije samo zato što se oni svakog časa mogu promeniti. Iako će vam prvi instinkt verovatno biti da zadržavate informacije sve dok u potpunosti ne sagledate situaciju i budete sigurni u razvoj događaja, bolje je da odmah iznesete šta je ono što znate, a šta ne. Kreirajte „živ” dokument koji ćete nazvati „trenutno najbolje rešenje” ili “kako nam se to sada čini” i redovno ga ažurirajte, posebno naglašavajući najvažnije promene.

Nadamo se da će vam ovo koristiti. Za više na navedene teme, pročitajte originalne članke iz kojih smo izvukli ovaj siže za vas.

 

Izvori i naša preporuka:

Reeves,M., Lang,N. and Carlsson-Szlezak, P. (2020). “Lead Your Business Through the Coronavirus Crisis” HBR

https://www.entrepreneur.com/article/290446

https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/1116/pages/communicating-with-employees-during-a-crisis.aspx