Culture Management

Šest konkretnih načina da porodični biznis učinite profesionalnijim

Dajana Dulić  \  Feb Thu, 20

Dve ulice dalje od moje nalazi se mala porodična poslastičarnica u koju sam uvek rado svraćala. Jedan od razloga bile su nasmejana gazdarica Milica i njena ćerka Sonja. Međutim, primetila sam da se od nedavno atmosfera u poslastičarnici promenila. Biznis se proširio, otvorena je mala terasa ispred zgrade i zaposlene su dve nove radnice. Na licima novih devojaka nema osmeha, a ni Milica ni Sonja više ne izgledaju zadovoljno. U vazduhu se prosto oseća negativna energija. Sada mi čak ni oni kolači iz izloga ne deluju primamljivo kao nekad.

Zanimljiv je podatak da se 30% porodičnih kompanija prenese na drugu generaciju, a svega 12% na trećuEnergija koju članovi porodice unose u porodični biznis, njihova posvećenost i zajednička usmerenost ka cilju su faktori koji biznisu daju poletnu snagu. Međutim, sve to vrlo brzo „pada u vodu“ ukoliko biznis krene da se širi, a porodica ne bira ljude koji dele njene vrednosti i ne uspeva da odvoji privatno od poslovnog. Kao rezultat, ostali članovi tima ne osećaju se jednako u odnosu na porodicu, a kupci/klijenti vrlo brzo primećuju kako „stvari nisu na svom mestu“. Da i sami ne biste došli u sličnu situaciju, predlažemo da se pridržavate sledećih šest smernica koje iznosi Liz Kislik (2020, HBR):

1.      Učinite rad u vašoj kompaniji značajnim

Zaposleni će dobiti daleko jasniju sliku o mestu i ulozi koji imaju u organizaciji ukoliko su dobro upoznati sa porodičnom vizijomfilozofijom poslovanjaciljevima i vrednostima koje želite da negujete.

2.      Posvetite se koordinisanju poslovnih zadataka i uspostavljanju prioriteta

Ukoliko ne uspostavite prioritete i jasno ne odredite radna zaduženja, već zaposlene konstantno „bombardujete“ novim zadacima, ne poštujući njihovo vreme i autonomiju, doći će do izgaranja i oni će ubrzo početi da vas napuštaju.

3.      Definišite politike i procedure

Nemojte da, zbog želje da zadržite fleksibilnost i osećaj kontrole, izbegavate formalno definisanje radnih procesa. Ovakav stav može dovesti do nekonzistentnog donošenja odluka, ali i vašeg ličnog preopterećenja.

4.      Uspostavite jasna pravila ponašanja na radnom mestu

Ne dozvolite da članovi porodice budu „privilegovani“ u odnosu na ostale zaposlene. Ukoliko za njih ne važe ista pravila komunikacije, odevanja, dolaska na posao i odlaska sa posla, godišnjih odmora i slično, vrlo lako može doći do smanjene produktivnosti i kvaliteta rada ostalih zaposlenih.

5.      Smanjite strah od favorizovanja

Insistirajte na tome da se na poslu članovi porodice jedni prema drugima ophode na krajnje profesionalan način, a prilikom merenja njihovog radnog učinka trudite se da budete potpuno objektivni. Ne dozvolite da ostali zaposleni osete pristrasnost među članovima porodice, jer će ih to sigurno demotivisati.

6.      Osnujte bord direktora

Bord direktora, u koji je uključeno i nekoliko ljudi van kompanije, može pomoći vašem biznisu da uspostavi strukturu i profesionalnost. Nepristrasnost i realno sagledavanje situacije od strane stručnjaka, doprineće na polju planiranja, donošenja odluka i networkinga.

Porodični biznis, ukoliko se u njemu od samog starta neguju prave vrednosti i gradi jaka organizaciona kultura, lako može da procveta u jednu veoma uspešnu i stabilnu kompaniju. Ukoliko se pak te vrednosti usput zagube, a kultura „gurne“ u drugi plan, biznis neminovno propada. Ako si vlasnik/vlasnica porodičnog biznisa i uviđaš značaj organizacione kulture, Centar Culture Impact ti može pomoći da svoju mladu kompaniju usmeriš na pravi put. Kontaktiraj naš tim već danas.

 

Tekst napisala:

Dajana Dulić

Junior Culture Consultant

Centar Culture Impact